Yläkoululaisen aamuharjoittelun harkinnanvaraisuus ja prosessin kuvaus
Yläkoululaisen aamuharjoittelun harkinnanvaraisuus ja prosessin kuvaus
1) oppilas ja huoltaja ottavat yhteyttä rehtoriin sekä sen aineenopettajaan, jonka tunteja poissaolo koskee. Merkitse vastaanottajien lista näkyväksi kaikille, samoin vastaanottajien vastaukset on joustavan tiedonkulun kannalta hyvä valita näkyväksi kaikille.
2) rehtori ja aineenopettaja käsittelevät hakemusta seuraavista näkökulmista
- Kaikkia oppiaineen tunteja ei voi olla pois eli oppiaineesta ei voida vapauttaa (koskee koko lukuvuotta).
- Lupa riippuu oppilaan kyvystä hoitaa korvaavia tehtäviä. Huoltajalla on valvontavastuu oppivelvollisuuden hoitamisesta (oppivelvollisuuslaki, 9§).
- Lupa on määräaikainen (jaksokohtainen) ja ehdollinen. Mikäli oppilaan oppiminen vaarantuu, lupa voidaan evätä. Harkinnan tekee aineenopettaja ja rehtori tukee päätöstä lähtökohtaisesti
- Arvioinnin näkökulmasta opettaja harkitsee, voiko oppilasta päästää harjoittelemaan.
- Mikäli oppilas tulee suunnitelmasta poiketen tunnille, on oppilas/huoltaja velvollinen ilmoittamaan tästä aineenopettajalle mahdollisimman pian.
- Poissaolo voi olla osittainen (osa tunnista, joka 2. vko tai vast.), kokonainen tai sitä ei myönnetä lainkaan.
- Poissaoloa ei korvata tukiopetuksella. Läksykerhoon oppilas voi osallistua.
Terveisin, Johnny Kotro
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen, till vårdnadshavare och för direktionen
JOK (Johnny Kotro)
Publicerat 8.8.